torsdag 12 april 2012

Cherry blossom festival

Även om vi missade "cherry blossom festival" med en dag, så missade vi inte huvudnummret... Staden "Jinhae" är känd över hela Sydkorea för sin vackra vårblommning, par från hela landet kommer till Jinhae. Staden ligger för övrigt c:a 1h från Busan. Därför så var det rätt bra att vi kom dit när festivalen redan var över, för vi slapp stora folkmassor och köer överallt.













 We took a little snack in one of the shops along the road




 What won't you do for a good picture? This wasn't the only guy who sacrifieced some dry shoes for a good picture...

Some korean dinner ;-)

Even though we missed the official day for the "cherry bloom festival" with one day, we didn't miss the main attraction... The city of Jinhae is know through whole Korea as one of the prettiest cities during cherry blossom period, couples from all over the country are coming here. The city is located approximately 1h from Busan. Therefore it was quite good that we came there after the festival, because we didn't have to stand in line etc etc.

4 kommentarer:

  1. Hey there! great blog. I really cant find any of you guys on facebook. but I am dying to get some of these pictures. Can you send them to me at whitneychappell06@hotmail.com. Thanks so much. hope I get to see you all soon.

    SvaraRadera
  2. Hejsan,
    jag hittade din blogg på utbytesstudent.se och jag är jätteglad över att du har just en blogg om hur det är att studera i Sydkorea.
    Jag är femton (snart sexton) år och jag är så himla intresserad av att studera och bo i Sydkorea, så jag har några frågor som jag hoppas du kan svara på!

    Vilken organisation åkte du med?
    Hur många timmar tar det att flyga till Sydkorea?
    Jag vet inte hur mycket koreanska du kan, men är det svårt att göra sig förstådd på det du kan?

    Nu är du visserligen äldre och jag antar att du går som i en motsvarande högskola(?), men känner du att man måste plugga mer i skolan där jämfört med i Sverige? Att det är tuffare, liksom.


    Jag hade blivit superglad om du kunde svara på min frågor, då det är väldigt svårt att få tag på någon svensk som bor i Sydkorea!

    Ha en underbar dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej! Kul att du läser min blogg och att du intressrar dig av Korea!

      Jag pluggar i Luleå Tekniska Universitet så det var samarbetet mellan Pusans universitet och mitt universitet som möjligjorde min resa hit.

      Jag har träffat några svenskar här (som jag blev mycket överaskad över) som pluggar i en koreansk skola som motsvarar gymnasiet i sverige tror jag. Hemsidan är här:

      http://www.bifskorea.org/

      Ja flyga hit varierar rätt mycket beroende på via flygbolag du flyger med, men att ta sig hit snabbare än 15h för ett rimligt pris är svårt att hitta. Jag tog mig hit på 15h och jag flög via Moskva och Peking.

      Jag har pluggat har inte pluggat koreanska så mycket pga att mina kurser som rör programmet har första prioritet, men jag kan säga att det inte är svårt att lära sig koreanska. Låt inte kinesiskan eller japanskan skrämma dig, koreanskan är mycket lättare. Jag kan göra mig förstådd på det jag kan, folk fattar vad jag menar ^^

      Jag skulle säga att plugget i både skola och universitet är mer krävande än i Sverige. Speciellt i skolan, koreaner anser att universitetsplugg är "slappare" än plugget i skolan. Det är sjuk konkurans i de koreanska skolorna. Jag vet dock inte hur det är i den skolan som jag länkade till dig. Om du vill så kan jag introducera dig till en av dem som går där.

      Om du undrar över något mer är det bara att fråga på ^_^

      Radera
  3. Hej!
    Rotary erbjuder utbyte med Korea för ungdomar. Man kan åka efter 9:a, 1:an eller 2:an, se www.rotarystudent.se Rotary har inget vinstintresse. Arbetet med utbytet bygger på ideellt arbete, därför kan kostnaderna hållas nere. När man åker med Rotary får man fickpengar, månadspeng. Programavgiften är 28500, kostnader för vaccination, läkarintyg och flyg tillkommer. Man bor hos certiferade familjer, oftast 3 under utbytesåret. Man har kontaktpersoner både inom och utom Rotary som man kan vända sig till. Rotary brukar också arrangera många aktivteter. Kontaktuppgifter till funktionärer finns på www.rotarystudent,se
    Med vänliga hälsningar Marianne Gustafsson

    SvaraRadera